Home  |  Aktualności  |  e-Komunikacja  |  WWW  |  Bezpieczeństwo  |  Linux  |  Programy  |  GSM/UMTS  |  Rozrywka

Research@Intel Day

Przyszłość i prawda Intela

Na imprezie Research@Intel Day twórcy procesorów uchylili drzwi do przyszłości. Pokazano 40 futurystycznych projektów i koncepcji. Nie zabrakło także nowości interesującej dla internautów. O jakiej nowości dla internautów mówimy? Otóż Intel udostępnił publiczną wersję beta witryny, w której użytkownicy mogą grać

Grać w "za i przeciw",

nadsyłając stwierdzenia znalezione w internecie i dowiadując się, czy zostali wprowadzeni w błąd.

W imprezie wzięli udział dwaj badacze Intela - Ajay Bhatt, współwynalazca USB, standardu podłączania urządzeń do komputerów, oraz Joshua Smith, pionier w dziedzinach zasilania bezprzewodowego i robotyki. Obaj występują w reklamie Intela o nazwie "Gwiazda rocka", która stanowi część nowej kampanii marketingowej "Sponsorzy jutra".

Gwiazdy Intela

- Mam nadzieję, że uczestnicy będą mieli okazję spotkać się i porozmawiać z naszymi własnymi gwiazdami rocka z Intel Labs - powiedział Justin Rattner, Intel Chief Technology Officer.

Rattner, który jest również Intel Senior Fellow and vice president and director of Intel Labs, omówił najnowsze zmiany w planach i priorytetach badawczych firmy. Celem jest ścisła koordynacja pracy laboratoriów z ogólnymi wektorami rozwoju firmy, takimi jak mobilność, wizualne przetwarzanie danych oraz konstrukcje typu system on a chip (SoC), w których wiele funkcji obliczeniowych i komunikacyjnych jest umieszczonych w jednej kości krzemowej. Nowa organizacja, nazywana Intel Labs, będzie identyfikować okazje do innowacji technologicznych i poszukiwać przełomowych odkryć w tych dziedzinach.

Niektóre z innowacji badawczych zostały pokazane podczas imprezy. Demonstracje obejmowały energooszczędne urządzenia mobilne, immersyjne wrażenia sieciowe, mobilność oraz korporacyjne rozwiązania IT.

Mniej mocy

Zarządzanie zasilaniem platformy (Platform Power Management, PPM), inicjatywa badawcza omówiona po raz pierwszy na tym samym forum w zeszłym roku, jest jedną z innowacyjnych technologii zarządzania zasilaniem w przyszłej platformie o nazwie kodowej Moorestown, która jest przeznaczona do mobilnych urządzeń internetowych (MID). Rattner zaprosił na scenę Ticky'ego Thakkara, Intel Fellow and Director of Platform Architecture for the Ultra Mobile Group, który stwierdził, że badania te przyczyniły się do 50-krotnego ograniczenia jałowego poboru mocy w porównaniu z dzisiejszą platformą Atom, co przekłada się na znacznie dłuższy czas pracy na zasilaniu bateryjnym.

Ta zupełnie nowa technika polega na zmianach w strukturze krzemowej, dzięki którym sprzęt może odegrać ważną rolę w ograniczaniu poboru mocy. Sprzęt realizuje strategię zasilania określoną przez system operacyjny, aby zarządzać zasilaniem ze znacznie większą szybkością i precyzją. Komputer będzie mógł szybko, aktywnie i inteligentnie ograniczyć zasilanie, a nawet całkowicie wyłączyć nieużywane części systemu - takie jak radia bezprzewodowe albo podsystemy wejścia-wyjścia - i natychmiast włączyć je ponownie bez wpływu na wrażenia użytkownika. Zarządzanie zasilaniem platformy może kiedyś zostać zastosowane w pełnej gamie produktów Intela, od urządzeń MID do wysokowydajnych serwerów.

Szukanie prawdy w sieci

Sieć WWW to niemal synonim słowa informacje. Choć wiele spośród tych informacji jest użytecznych, znaczną część można scharakteryzować jako fałszywe, mylące albo tendencyjne. Dispute Finder to wczesna wersja projektu badawczego Intel Labs, który pomaga internautom w poruszaniu się po polach minowych sprzecznych informacji.

Kiedy użytkownik czyta artykuł w grupie dyskusyjnej, blog albo witrynę WWW, fragmenty tekstu są automatycznie wyróżniane, jeśli informacje w innych źródłach są sprzeczne z danym twierdzeniem. Kliknięcie wyróżnionego fragmentu, takiego jak np. "kieliszek wina dziennie jest dobry dla zdrowia", wyświetla graf argumentów, który pokazuje źródła opowiadające się po obu stronach dysputy. Wszystkie twierdzenia i dowody są generowane przez użytkowników, podobnie jak w przypadku Wikipedii, i gromadzone w centralnej internetowej bazie, do której każdy może wnieść swój wkład.

Grafika zamiast tekstu

Badacze z Intel Labs uważają, że w miarę zwiększania się liczby rdzeni w przyszłych procesorach Intela przejście na przetwarzanie równoległe doprowadzi do Internetu bogatego w grafikę trójwymiarową i w znacznie mniejszym stopniu zależnego od tekstu, co zapewni większą immersję dzięki ultrarealistycznym wizualizacjom 3D oraz naturalnym interfejsom człowiek-komputer. Wyobraźmy sobie witrynę turystyczną, która pozwala obejrzeć cel podróży, na przykład Nowy Jork, zanim rzeczywiście tam się udamy. Oprócz wirtualnego spaceru po hotelu pokojowym użytkownicy będą mogli zajrzeć na Times Square, do restauracji i pobliskich kin, a nawet przejść wybraną trasą, aby ocenić ich odległość od hotelu.

Sieć dla naukowców

Intel rozpoczął prace nad prototypem trójwymiarowego internetu od świata nauki, udostępniając narzędzie o nazwie ScienceSim. Jest to miejsce w sieci, w którym naukowcy mogą tworzyć wizualne symulacje i efektywniej współpracować z wykorzystaniem tych możliwości. Chodzi o to, aby dokonać postępów w badaniach poprzez wizualizacje, takie jak model linii brzegowych i pływów przeznaczony do studiowania ludzkiej aktywności.